IX.etapa: Plavba z Chile - část 3.: Cook Islands - Aitutaki, Niue, Království Tonga – Vava´u

.: Kategorie: Plavba Altega :: autor: altego :: zveřejněno: 20.8.2010 :.

IX.etapa: Plavba z Chile - Puerto Montt na Velikonoční ostrov, Pitcairn, Francouzskou Polynésii, Cook Isl., Niue, Království Tonga a Nový Zéland

aneb: „Výprava přes největší oceán – Pacifik“

část 3.: Cook Islands - Aitutaki, Niue, Království Tonga – Vava´u

31.7.-16.8. 2010

Posádka: kpt.Jiří Denk, Miroslav Vrba, Jarda Klíč, Romana Pokorová,  Andrea      Szücsová

sobotu 31.7. si užíváme posledního koupání a prohlížíme si Bora-Bora, pro nás poslední ostrov Francouzské Polynésie, který jsme navštívili. Je to důstojné rozloučení, protože pohled na Bora-Bora je naprosto uchvacující. Vysoké a strmé kopce padající prudce k tyrkysově zbarvené laguně. A tak se snažíme si vše uložit do paměti a se zapadajícím sluníčkem nádherného dne zvedáme kotvu a proplouváme vstupní úžinou mezi korály zpět na širé moře.

Před vyplutím se ještě rozhodujeme, kterou trasou se dát. K dispozici jsou 2 varianty: 1) atol Suvorow, Western Samoa, Tonga a 2) Cook Islands, Niue, Tonga. Já hlasuji pro Suvorow, o kterém vím, že je to zcela opuštěný atol s naprosto fantastickým koupáním a šnorchlováním mezi korály s krásnými rybami a s přátelskými žraloky v laguně. Prostě moje představa o ideálnu… Jenže je to v součtu o 1 den delší plavba. A to nakonec rozhoduje. Posádka hlasuje pro trasu Cook Isl. a Niue. A tak vyplouváme směr Cook Islands – ostrov Aitutaki, což je 490 Nm. Celkově nás čeká až na Tongu 1 320 Nm.

Plavba utíká zcela bez problémů. A Míra zaznamenává velký rybářský úspěch! Daří se mu chytnout 1,2m dlouhou Dorádu – Zlaka nachového – naši první rybu, kterou jsme na palubě následně snědli. Byla krásná na pohled a opravdu vynikající na jídlo! Je to údajně jedna z nejchutnějších ryb v oceánech. Nyní pár slov k našemu rybaření… Ryby se posádka snažila chytat už od vyplutí z P.Montt. Prvního tuňáka (a také i bohužel posledního) chytl Míra v polovině plavby mezi P.Montt a Velikonočním ostrovem. A protože byl malý 0,6m a byl první, Míra ho dle zvyku dobrovolně vrátil Neptunovi zpět do moře. Ovšem Neptun to neocenil a asi se i naštval, že si ryb nevážíme a až do této chvíle jsme už nic z paluby za celou dobu plavby nechytli. Přišli jsme sice o všechny návazce a kolem 20 návnad, ale úlovek žádný. V tomto přepočtu je tato chycená Doráda asi nejdražší rybou na světě. Pravda, byla to tvrdá rána do sebevědomí našich rybářů... Jarda sice chytl na Hao několik korálových ryb – Kaniců, ale ty rozdal domorodcům a věnoval posádce plachetnice Maui. Míra na Tahanea chytl malého žraloka, který ukousl návnadu a pak mu čouhal háček z tlamy, když plaval kolem nás a my se s ním potápěli v okolí lodě. Nicméně fakt je, že kdybychom se měli živit během plavby rybolovem, byli bychom už dávno po smrti hladem. Teprve až na Niue jsme se dozvěděli o vhodné strategii. Je třeba vypustit aspoň 100m dlouhý vlasec s velmi těžkým závažím, aby vše bylo ponořeno několik metrů pod vodu…

Cook Islands - Aitutaki

Při plavbě dosahujeme vysoké denní průměry uplutých vzdáleností – 140Nm/den. Takže už ve středu 4.8. v 9.00 hod jsme u vjezdu do laguny na Cook Islands – ostrov Aitutaki. Dle mapy i informací z knih vím, co nás čeká. Ovšem skutečnost předčí všechna moje očekávání. Je to kanál mezi korálovými útesy dlouhý přes 1000m a široký cca 20m. Porucha motoru, či jakákoliv jiná komplikace, by mohly být v tomto místě velmi nešťastné. Jako naschvál jsme skoro přesně uprostřed kanálu potkali loď, která vyplouvala. Vzájemné vyhýbání se byly pochopitelně v tomto stísněném prostoru trochu nervy. Ale povedlo se.  Hloubka v nejnižším bodě kanálu je 1,4 m. Náš ponor je 1,55 m. Příliv není v tomto období příliš velký a tak asi v úseku 100 m dlouhém dřeme kýlem o písečné dno a oráme kýlem do dna hlubokou brázdu. Loď drncá, ale pluje kupředu. Povedlo se! Přístav je neuvěřitelně maličký. V malé zátoce vedle kotví cca 4 lodě a je zcela plná a v samotném bazénu přístavu jsou 3 lodě a místo už tu také není. A tak se vyvazujeme u boku pontonové lodi. Vyrážíme na břeh a hned se dozvídáme, že je právě dnes svátek. Máme parádní štěstí. Hned u přístavu, v budově sloužící ke společenským účelům probíhá soutěž hudebních a pěveckých skupin. Hrají a zpívají nádherné místní písně. Sedíme a posloucháme spolu s asi 200 dalšími fandícími posluchači. Nádherný koncert trvá až do odpoledne.

Snažím se najít úřady, ale pochopitelně je ve svátek zavřeno. A tak po prohlídce okolí míříme do Fishing Clubu, což je ze všech stran otevřený bar s pár lavičkami a stoly. A tam se rozjíždí velký večírek. Vypili jsme opravdu mooooc piv a večírek byl zakončen tím, že Mírovi zdejší matka 3 dcer, se kterými se Míra dal do řeči, šáhla bez varování do rozkroku, aby zkontrolovala kvalitu materiálu. Míra prohlídkou a testem prošel zdárně. Jeho křik: „Já jsem ženatý!!!“, nikdo nebral v úvahu. Nicméně se zdárně ubránil a my mohli jít v klidu spát. Večírek se opravdu podařil…

Druhý den si s Mírou půjčujeme motorky a vyrážíme na obhlídku ostrova. Ostrov je přes 10 km dlouhý a max. 5 km široký a dá se objet po silnicích dokola. Ostrov má své letiště a za letištěm i golfové hřiště, které ale spíše vypadá jako nepříliš upravená travnatá plocha. Ovšem jednoznačně nejhezčím místem je Ootu beach, s nádhernými písečnými plážemi a s pár restauracemi. V blízkosti je sice bungalovový resort, to ale ničemu nevadí. Je tu opravdu mimořádně nádherně. Po koupání, procházce a odpočinku pokračujeme v jízdě a překvapivě potkáváme i Romanu a Jardu. Bereme je na motorky a na těchto malých skůtřících vyjíždíme po polní cestě až na vyhlídku Piraki a i na nejvyšší kopec 124 m vysoký Maungapu. Je odsud nádherná vyhlídka všemi směry a je vidět celý pás korálů, který obepíná Aitutaki jako krásný tyrkysový prstýnek. Večer také pozorujeme jednu z plachetnic, která se snaží vyplout kanálem mezi útesy za maximálního přílivu na moře. Ovšem zcela neúspěšně. V nejmělčím místě, asi v polovině kanálu, uvízla a pomocí dalších člunů je vyproštěna a vrací se zpět do přístavu. To je ovšem dost nebezpečná situace, protože kdyby mezi útesy uvízla na delší dobu, mohly by ji vítr a vlny snadno omlátit o útesy a vážně poškodit. Po jejich návratu se spolu bavíme. Kapitán Georg a jeho partnerka Manuela jsou z Německa. Ovšem jsem zcela šokovaný, když Georg z Dortmundu (65 let starý) neví, že Česká republik sousedí s Německem! Neuvěřitelné!  Ale také se dozvídám, že ponor jejich lodě je jen o 10 cm větší než můj. No, nazdar… Přichází na mne obavy z našeho odplutí…

Večer vyrážíme s Mírou na taneční představení místních tanečníků do resortu Tamanu beach. Taneční představení je zcela autentické a nádherné. Tančí 8 tanečnic  a 5 tanečníků, ale muži i ženy tančí ve velké většině tanců zvlášť. Pohyby boků a zadečků tanečnic jsou krásně půvabné a neuvěřitelně velmi rychlé. Je opravdu těžko uvěřitelné, co s nimi dokážou. Překvapivé ale je, že všechny tanečnice jsou mimořádně štíhlé a pěkné. Představení končí tím, že do tance jsou vtaženi i vybraní turisté. Já se ocitám pochopitelně mezi nimi a zjišťuji, že zdánlivě jednoduchý pohyb nohou a kolen mužských tanečníků není vůbec tak jednoduchý, jak vypadá. Musím u tohoto pokusu vypadat opravdu hodně legračně a směšně. Ale co, hlavně, že jsem si to vyzkoušel.  Tančit s domorodou a nádhernou tanečnicí na Cook Islands se stejně nepodaří jen tak někomu…

Další den opět jedeme na výlet. Od Manuely jsme se také dozvěděli, že jsou tu na ostrově i další 2 Češi: Andrea a Vojta. Ty jsou prý zde na pobytu „wwoofing“, což je ubytování a jídlo za práci na farmě. A tak se je vydáváme hledat a nacházíme je v zahradní restauraci Tauono´s Cafe. Setkání a povídání je to překvapivé a příjemné. Dozvídáme se celou řadu zajímavostí o místním životě a také povídáme o naší plavbě. Andreu to vše zajímá a tak říkám: „Jestli chceš, tak pojeď s námi, místo máme“. A Andrea k překvapení nás všech říká: „Já bych i jela“. Nicméně tomu v tomto okamžiku nikdo nedává velkou váhu. A tak se domlouváme na večerní setkání ve Fishing baru. Jedeme opět na pláž Ootu beach. Koupání je tam opravdu prvotřídní a je to podle mého názoru jedno z nejhezčích míst na světě.

Večer opět pozorujeme pokus německé plachetnice o vyplutí… a je to opět neúspěšný pokus, opět uvízne a opět musí být zachraňována jinými čluny. Moje obavy se výrazně zesilují. Mám strach, že se odsud nedostaneme ani my s naší lodí. Jenže my, na rozdíl od ostatních plachetnic, máme omezený časový plán a nemůžeme si zde dovolit být o několik dní déle, než se měsíc opět posune do vhodné polohy a bude při přílivu v průlivu o pár centimetrů vody více. Dozvídám se, že další pokus německé plachetnice bude další den v 6.30 ráno, protože ranní příliv je zde o pár centimetrů vyšší než večerní. A tak se rozhoduji, že se pokusíme vyplout také.

Večer prožijeme opět ve Fishing Clubu a opět je to podařený večírek. Bavíme se s německými jachtaři ze 2 plachetnic; se Švédem, který pluje sám; s Australanem, který zde žije; se Sonjou, u které pracuje Andrea; s nejlepším z místních tanečníků a i s místními lidmi. Zábava a večer plyne rychle a my nakonec bar zavíráme.

Brzy ráno budím naši posádku, která má očividně ještě velmi vysoké % alkoholu v krvi. Společně pozorujeme další pokus německé jachty o vyplutí. Tentokráte je úspěšný! A tak rychle odvazujeme lana a vyplouváme také. Jen párkrát mírně zachytíme dnem lodě o dno kanálu, ale nakonec jsme bez problémů venku. Paráda. Máme opravdovou radost. A tak teď zakotvíme u venkovního reefu a na člunu plujeme s Mírou zpět na břeh. Musím zajet pro Andreu, koupit ještě nějaké zásoby a vrátit s Mírou motorky. Posádka uzavírá sázky, jestli Andrea popluje s námi. Moc šancí jí nedávají, 30% až 60%, ale já věřím na 95%, že popluje. Byl na ní vidět opravdový zájem a chuť. Když přijedu pro Andreu, sice ještě skoro spí a nemá zabaleno, nicméně za pár minut je připravena, rychle se rozloučí se Sonjou a s Vojtou a vyjíždíme. Tomu obdivně říkám opravdová flexibilita. Během jednoho dne se rozhodnout a vyplout na plachetnici na měsíční plavbu! Obdivuhodné! Navíc Andrea nikdy neplula na plachetnici! Celá posádka je příjemně překvapena, že Andrea opravdu popluje s námi. A tak před polednem vytahujeme plachty a vydáváme se na plavbu na Niue. Čeká nás 590 Nm plavby.

Ostrov Niue

První 2 dny plavby jsou rychlé. Fouká neustále 20-25 Kn rychlý zadní vítr, takže plujeme opět velmi rychle. A tak ve středu 11.8. v 15.00 hod se vyvazujeme u bóje v zátoce u ostrova Niue. Zátoka není prakticky vůbec chráněna od západních větrů a tak jsme za bóji vděční. Je zde ještě dalších 11 plachetnic. Bereme člun a vyrážíme na břeh. Výsadek je dramatický. Přístav je totiž jen kousek nechráněného betonového mola a tak pouhé přiblížení se k němu znamená být oboucháváni metrovými vlnami o vysokou stěnu mola. Taktika výsadku spočívá v rychlém vyskákání posádky z člunu na molo, pověšení člunu na hák jeřábu a jeho rychlé vytažení jeřábem na břeh. Poprvé to nejde tak rychle, ale s každým dalším vyloděním a naloděním tuto dovednost výrazně zlepšujeme. Večer jdeme do údajně Nejmenšího Yacht Clubu světa. No a po pár pivech se rozveseleni za úplné tmy vracíme na loď. Nalodění se a hledání naší lodě v úplné tmě není úplně jednoduché, ale vše nakonec úspěšně zvládáme. Druhý den ráno začíná obvyklé kolečko po úřednících: immigration, customs a karanténa. Platíme za vše celkem 170 NZD (což je v Kč x 14) Všude jsou ale příjemní a vše jde rychle.

Půjčujeme si velké rodinné auto pro 6 lidí s velkými křesly a vyrážíme na prohlídku ostrova. Obvod Niue je cca 100 km a samotný ostrov nemá v podstatě žádné pláže. Ovšem okraj ostrova je přesto velmi hezký, protože je plný různých kaňonů, průrev a jeskyní. Na okraji okružní silnice najdete značku sea trail a odtud vede cestička několik 100 m až 1 km dlouhá, se schůdky až k moři, kde se většinou objeví nějaký zajímavý prostor, např.: několik propojených skalních jezírek, tvořící přírodní koupaliště nebo kousek písečné pouště s párem palem anebo několik krásných jeskyní s krápníky ze stropu i ze země. Všechna ta místa jsou krásná a jejich objevování kouzelné. A tak postupně navštěvujeme Avaiki Cave, Palaha Cave, Limu Pools, Makalea Cave, Matapa Chasm, Talava Arches, Topo Chasm, Tautu… Jsou to samá nádherná místa.

Seznamujeme se i se sympatických Izraelcem, který se zde usadil a už dlouho žije. Je pro nás zdrojem celé řady informací a také nám druhý den prodává vynikající kusy ryb na další plavbu. Niue je také známé pozorováním velryb a dá se s nimi zde i potápět a plavat. Plavání a potápění se s velrybami je můj sen. Velryby jsem viděl sice nesčetně krát a u Madagaskaru jsem s jednou i plaval a je to úžasný zážitek. Snažíme se na to domluvit člun, ale přes všechno úsilí se nám to nakonec nezdaří. Snad tedy jindy.

Večeříme v hospůdce, která má v názvu „indická“. Vypadá úplně stejně jako všechny ostatní ale jídlo zde vaří Indové. Jídlo není levné, ale je vynikající a večer je příjemný. A opět nás čeká nalodění se na člun.

Je pátek 13.8.2010. Dle všech možných pověr nešťastný den a kromě jiného se v pátek prý nikdy zásadně nevyplouvá. Nás se ovšem pověry netýkají a já na ně nevěřím. Takže dopoledne v klidu zajedeme pro vyhlídnuté ryby, nakoupíme ještě pár věcí, vyřídím papíry k odplutí, zaplatím za bóji, vrátíme auto, nalodíme se na člun a v pohodě vyplouváme. Snažíme se ještě najít nějakou velrybu na pozorování, ale nemáme štěstí. Počasí není příliš hezké, je zataženo, prší, fouká přes 20kn, a tak to otáčíme po větru a plujeme směr Tonga. Do Království Tonga je to už jen kousek - 240 Nm. Druhý den je počasí už zase hezké. Ale pozor! Ukradli nám neděli! Díky tomu, že jsme překročili datovou hranici, tak po sobotě je rovnou pondělí! Prostě nám sebrali jeden den! Ale pod vidinou krásných pláží na Tonze nám to nevadí… A tak za svítání, v pondělí 16.8., vidíme Království Tonga. Vítá nás krásným slunečným počasím. Proplétáme se mezi jednotlivými ostrůvky a korálovými úseky. A najednou vidíme velryby! Jsou od nás 50 m! A pak zase další a další… Chvíli je pronásledujeme, ale pak zakotvíme na chvíli u malého opuštěného ostrůvku a posádka vyráží na prosluněnou pláž. Odpoledne v klidu doplujeme do Neiafu – hlavního městečka skupiny ostrovů Vava´u.

Dokázal jsem to! Obeplul jsem svět! 6.7.2007 jsem odsud vyplul směr Fiji. Moje Plavba kolem světa tedy trvala 3 roky 1 měsíc a 10 dní… Co všechno jsem za tu dobu viděl a zažil… A přitom jak to vše rychle uběhlo…

Vyvazujeme se u betonového celního mola a hned se k nám nahrnou 4 úředníci a my vypisujeme, platíme, vypisujeme a platíme… až je vše hotovo. Celkem za všechno platíme 145 tonžských dolarů (což je přibližně v Kč x 11). Alespoň se nám podaří se domluvit, že zde jednu noc můžeme zůstat. Je to dobré a bezpečné místo, a pohodlně můžeme vystupovat a nastupovat na loď, což je fajn. Vyrážíme na procházku do městečka a ukazuji posádce, kde se co nachází. Což je jednoduché, protože je to vlastně jen jedna ulice. Jdeme i do Yacht Clubu, kde nacházím vlastnoručně podepsanou českou vlajku, kterou jsem zde před 3 roky zanechal. A tak se s ní slavnostně fotím. Večer se jdeme projít a chvíli posloucháme trénink místní studentské dechovky – hrajou hezky a celkem dobře. No a pak jdeme do hospůdky se zahrádkou na večeři a na pár piv a začíná oslava. Nakonec večera se přesunujeme do Yacht Clubu, kde se Andrea seznamuje s mladými dánskými členy posádky jedné lodě. Zábava se rozjíždí a já už trochu „pod parou“ mířím k naší lodi. Ovšem večer pro mne nekončí, protože se zastavím po cestě ve „společenském domě“, kde muži pijí nápoj „Kava“. Hned po pár vteřinách na mne mávnou, ať se přidám a tak neváhám a na chvíli si přisedám. Z původně plánované chvilky se nakonec snadno stává více než hodina. Nápoj kava je vývar z kořenů a vypadá nejvíce jako řídké bláto. Chutná trochu hořce a trochu trpce. Pití kavy je obřad, možná i určitý druh meditace, kde se střídá zpěv, proslovy, povídání si a mlčení. Samotný nápoj je velmi, opravdu velmi, zklidňující. Hodina uteče jak nic… a tak pozvolna pochoduji po ulici, a když jdu kolem hasičů, sedí tam jiná skupina mužů, kteří také popijí kavu. A hned mne zvou, abych se přidal, a já opět neváhám. Tentokrát mají s sebou hudební skupinu – několik kytar a něco jako mandolínu nebo zvláštní model ukulele. Perfektní muzika, hezký zpěv a dobrá kava a další hodina uteče jak nic...

Chvíli po mě, těsně nad ránem, přichází notně rozveselená posádka. Oslava se očividně podařila, Andrea prý v baru nakonec i úspěšně tančila polynéské tance…

Druhý den přesuneme o kousek na molu loď, nakoupíme trochu zásob, překotvíme k bóji a  projdeme se po městě. Navštěvuji Massinu – vedoucí kanceláře guvernéra Vava´u isl., se kterou jsme se skamarádili před 3 lety. Velmi rychle si na nás rozpomíná a je to příjemné a přátelské setkání. No, a odpoledne odplouváme na koupání do krásných zátok, kterých je tady přes 40 a všechny jsou perfektní ke kotvení, koupání, šnorchlování a povalování se na pláži. Dny utíkají rychle a my si užíváme zasloužený odpočinek na jednom z nejhezčích míst na světě a sbíráme síly na plavbu na Zéland.

Upluté vzdálenosti:

Bora–Bora – Cook Islands, Aitutaki:                    490 Nm

Aitutaki – Niue:                                                       590 Nm

Niue – Tonga, Vava´u group:                                 240 Nm

Celkem:                                                                 1 320 Nm

Průměrná rychlost byla velmi vysoká, většinou cca 6 Kn což je 144 Nm/den

Uplutá vzdálenost v XI.etapě z P.Montt na Království Tonga:              6 620 Nm

A celkově Altego uplula z New Zealandu:                                              32 490 Nm

capt. Jiří Denk, S/Y Altego

Fotografie budou postupně v galerii zde: http://www.jachting.info/modules.php?name=coppermine&file=thumbnails&album=133